Telemetrie v zemědělství

15.5.2006

Zemědělci a majitelé podniků služeb se neustále snaží o dosažení vyšších zisků, o kratší nebo žádné ztrátové časy a o zvyšování intenzity hospodaření. Proto vítají každou technologii, která může pomoci dosáhnout těchto cílů. Systém, který shromažďuje a přenáší potřebné informace z pohybujících se strojů na monitory na základně (telemetrie) není nový. Některé firmy jej zkoušejí již od roku 1980. Data jsou přenášena pomocí FM radiových vln nebo telefonních mobilních sítí. Závodní týmy F1 v automobilovém průmyslu používají technologie pro monitorování a určování potenciálních problémů, které pomáhají týmu inženýrů při rozhodování, jaké změny a úpravy je třeba provést ke zlepšení výkonu auta. Téměř stejný telemetrický systém používá Claas pro dálkové sledování stroje k optimalizaci jeho nasazení. Firma Claas používá systém, který nazvala MARVIN (Machine Analysing Remote Visual Integrated Network). Řada senzorů a záznamových zařízení připevněných ke sledovanému stroji jako např. ke sklízecí mlátičce nebo sklízecí řezačce shromažďuje informace a přenáší je na webovou stránku přístupnou vzdáleným počítačem. Systém používá soubor logged dat a servisní kódy, které předpovídají závadu, která by se mohla přihodit. Např. jestliže se řemenice otáčí příliš pomalu nebo se nadměrně zahřívá, systém může předpovědět, že dojde k závadě opotřebeného ložiska. Jakmile je závada zjištěna, systém varuje odpovědnou osobu (obchodního technika), který učiní potřebné kroky k odstranění závady, a to ještě předtím, než dojde k havárii nebo následné rozsáhlejší závadě a tím i ke ztrátovým časům, což se přicházívá právě v pracovních špičkách. V případě, že se havárie opravdu přihodí, technik dokáže na dvoře opravny zjistit závadu zase pomocí servisních kódů a logged informací. AGCO zkouší telemetrické metody rovněž v Evropě a na různých programech pracuje již asi sedm roků. V Norsku např. nabízí telemetrické balení navržené pro pomoc provozovaným traktorům v extrémně studených podmínkách na severu země. Tepelné těleso, instalované do motorové vany, kde ohřívá olej a blok motoru, může být zapínáno dálkově. To znamená, že když farmář přijde v zimě k traktoru, je motor teplý a připraven k zátěži. Ve Velké Británii používají telemetrické systémy, pomocí nichž monitorují traktory ze základny ve Stoneleuight. Trh pro tuto technologii je zatím příliš omezený, ale v budoucnu by tato technologie mohla být zkombinována s běžnou údržbou a servisními úkony. John Deere představil telemetrické systémy v USA i v Evropě. Jsou zacíleny na polohu stroje, na údaje o výkonu a o údržbě, a to dálkovým způsobem. Uživatelé mohou jako u firmy Claas pomocí sítě internetu zjišťovat a přenášet údaje o teplotě motoru a o funkcích hydraulické soustavy. Mohou tak být varováni před případnými závadami nebo poruchami sledovaného stroje. Žádný z těchto systémů dosud ve Velké Británii nepracuje, ale John Deere předpokládá, že tento požadavek nastane s nedostatkem zkušených pracovníků specialistů. Všechny telemetrické systémy nabízejí potenciál k určení výskytu možných závad dříve než nastanou. Tím se ušetří tisíce finančních prostředků za opravy.
Zdroj: uzpi
Autor: redakce APIC

Sledujte TV APIC

TV APIC

Počasí

02.05.
Počasí na den 02.05.
12°C / 22°C

03.05.
Počasí na den 03.05.
13°C / 20°C

04.05.
Počasí na den 04.05.
10°C / 19°C

INTERREG

Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A