Telemetrie v zemědělství

15.5.2006

Zemědělci a majitelé podniků služeb se neustále snaží o dosažení vyšších zisků, o kratší nebo žádné ztrátové časy a o zvyšování intenzity hospodaření. Proto vítají každou technologii, která může pomoci dosáhnout těchto cílů. Systém, který shromažďuje a přenáší potřebné informace z pohybujících se strojů na monitory na základně (telemetrie) není nový. Některé firmy jej zkoušejí již od roku 1980. Data jsou přenášena pomocí FM radiových vln nebo telefonních mobilních sítí. Závodní týmy F1 v automobilovém průmyslu používají technologie pro monitorování a určování potenciálních problémů, které pomáhají týmu inženýrů při rozhodování, jaké změny a úpravy je třeba provést ke zlepšení výkonu auta. Téměř stejný telemetrický systém používá Claas pro dálkové sledování stroje k optimalizaci jeho nasazení. Firma Claas používá systém, který nazvala MARVIN (Machine Analysing Remote Visual Integrated Network). Řada senzorů a záznamových zařízení připevněných ke sledovanému stroji jako např. ke sklízecí mlátičce nebo sklízecí řezačce shromažďuje informace a přenáší je na webovou stránku přístupnou vzdáleným počítačem. Systém používá soubor logged dat a servisní kódy, které předpovídají závadu, která by se mohla přihodit. Např. jestliže se řemenice otáčí příliš pomalu nebo se nadměrně zahřívá, systém může předpovědět, že dojde k závadě opotřebeného ložiska. Jakmile je závada zjištěna, systém varuje odpovědnou osobu (obchodního technika), který učiní potřebné kroky k odstranění závady, a to ještě předtím, než dojde k havárii nebo následné rozsáhlejší závadě a tím i ke ztrátovým časům, což se přicházívá právě v pracovních špičkách. V případě, že se havárie opravdu přihodí, technik dokáže na dvoře opravny zjistit závadu zase pomocí servisních kódů a logged informací. AGCO zkouší telemetrické metody rovněž v Evropě a na různých programech pracuje již asi sedm roků. V Norsku např. nabízí telemetrické balení navržené pro pomoc provozovaným traktorům v extrémně studených podmínkách na severu země. Tepelné těleso, instalované do motorové vany, kde ohřívá olej a blok motoru, může být zapínáno dálkově. To znamená, že když farmář přijde v zimě k traktoru, je motor teplý a připraven k zátěži. Ve Velké Británii používají telemetrické systémy, pomocí nichž monitorují traktory ze základny ve Stoneleuight. Trh pro tuto technologii je zatím příliš omezený, ale v budoucnu by tato technologie mohla být zkombinována s běžnou údržbou a servisními úkony. John Deere představil telemetrické systémy v USA i v Evropě. Jsou zacíleny na polohu stroje, na údaje o výkonu a o údržbě, a to dálkovým způsobem. Uživatelé mohou jako u firmy Claas pomocí sítě internetu zjišťovat a přenášet údaje o teplotě motoru a o funkcích hydraulické soustavy. Mohou tak být varováni před případnými závadami nebo poruchami sledovaného stroje. Žádný z těchto systémů dosud ve Velké Británii nepracuje, ale John Deere předpokládá, že tento požadavek nastane s nedostatkem zkušených pracovníků specialistů. Všechny telemetrické systémy nabízejí potenciál k určení výskytu možných závad dříve než nastanou. Tím se ušetří tisíce finančních prostředků za opravy.
Zdroj: uzpi
Autor: redakce APIC

Tento projekt je podporován

Ministerstvo Zemědělství

Liberecký kraj

Novinky

01. 06. 2024 - Krajský den koně Libereckého kraj „já mám koně“

16.5.2024

Tradiční akce se pod názvem „Já mám koně“ bude konat po šestnácté a jejím centrem bude opět Tyršův park. Sem se od časných ranních hodin budou sjíždět desítky chovatelů, aby se připravili na slavnostní průvod městem jak s koňmi v kočárových spřeženích, tak „pod sedlem“.

» více

31. 5. 2025 Gastroden 2024

16.5.2024

Gastroden je prezentace žáků škol potravinářských oborů - pekař, řezník-uzenář a kuchař-číšník své dovednosti.

» více

19. 5. 2025 Mezinárodní den včel

16.5.2024

Botanická zahrada v Liberci vás zve na Mezinárodní den včel

» více

Sledujte TV APIC

TV APIC

Počasí

18.05.
Počasí na den 18.05.
11°C / 19°C

19.05.
Počasí na den 19.05.
10°C / 20°C

20.05.
Počasí na den 20.05.
11°C / 22°C

INTERREG

Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A