Revize ekologických zákonů na podruhé

18.11.2005

Jeho úřad byl hlavním autorem materiálu „Identifikace problematických oblastí environmentální legislativy ve vztahu k podnikatelskému prostředí“. Ten začal vznikat již v loňském roce a jeho první verze předložená v červnu Radě vlády pro udržitelný rozvoj vyvolala celou řadu negativních reakcí. Největším problémem byl především fakt, že téměř výhradním autorem vládního materiálu byly lidé ze Svazu průmyslu a dopravy. Dalším, na který upozornily nevládní organizace Hnutí Duha, Ekologický právní servis a organizace Arnika, byla nízká znalost legislativní problematiky, která se na některých místech široce rozkročeného materiálu objevovala.

Letos na jaře vznikl druhý materiál na půdě ministerstva průmyslu a obchodu. Ten se zabýval téměř stejnými právními předpisy jako listopadový text úřadu Martina Jahna. Materiál MPO byl však nakonec stažen.

 

Materiál místopředsedy vlády v červnu vrátila k dopracování Rada vlády pro udržitelný rozvoj a do pracovní skupiny se vrátil zástupce MŽP. V průběhu července až září byl nový návrh materiál projednáván v pracovních skupinách složených z odborníků ministerstev, hospodářské sféry, nevládních ekologických organizací a odborné veřejnosti. „Materiál, který nakonec vznikl, je něco úplně jiného než jarní návrh, tedy, pardon, jarní shrnutí požadavků Svazu průmyslu a dopravy. Především se podařilo oddělit opravy očividných chyb v zákonech od ataku na standardy ochrany zdraví, péče o krajinu nebo občanských práv,“ říká Vojtěch Kotecký z Hnutí Duha, který se účastnil přípravy materiálu jako zástupce nevládních organizací. Vedle něj se práce zúčastnila například Eva Tylová (Zelený Kruh), Ivo Kropáček (Hnutí Duha), Luděk Šikola (Ekologický právní servis) nebo Pavel Černohous (Atelier ŽP).

 

Materiál nic neřeší?

Text schválený vládou ČR se podstatně zkrátil a místo rozvláčných pasáží hodnotících politiku životního prostředí se zaměřil na sedm zákonů a s nimi spojených nařízeních a vyhlášek. V původní verzi byla celá úvodní část věnována tvrzení o zpřísňování požadavků Evropské unie při přepisu do české legislativy. Autoři první verze v tom viděli hlavní problém, který dusí český průmysl a je podstatným prvkem, který snižuje konkurenceschopnost české ekonomiky. V novém textu se zmínky o zákonech České republiky přísnějších nad rámec nařízení Evropské unie objevují jen málo a jsou vždy pečlivě dokládané, jako například v případě požadavku na denní limity výroby a při vypouštění odpadních vod s obsahem kadmia a rtuti.

 

Konečný text vznikl jako konsensus mezi podnikateli a ekology. „Vznikl jako materiál, který společně připravila ministerstva životního prostředí a průmyslu,“ řekl Jahn. Přesto Jiří Hanzlíček, poradce ministra průmyslu a obchodu, říká: “Schválený materiál vůbec nic neřeší.“ Podle něj by bylo potřeba věnovat práci na skutečném auditu ekologické legislativy celé čtyři roky, protože problémy se najdou ve všech 116 právních předpisech, které regulují ochranu životního prostředí v České republice. To předkládací zpráva materiálu přiznává, podle autorů jde

Zdroj: AgroNavigator
Autor: redakce APIC

Tento projekt je podporován

Ministerstvo Zemědělství

Liberecký kraj

Novinky

27. 8. 2022 - Pivní slavnosti 2022 Česká Lípa

19.7.2022

Třetí ročník Pivních slavností se uskuteční opět na Vodním hradě Lipý v České Lípě. Akce je pořádána ve spolupráci s Městem Česká Lípa.

» více

10.9.2022 - Dožínky Brniště

12.7.2022

Oslava letošních žní začne tradičně díkůvzdáním za úrodu v kostele sv. Mikuláše, průvodem s moderní i historickou zemědělskou technikou. Bohatý kulturní program na vás čeká v areálu lesního Zátiší až do pozdních nočních hodin. Těšit se můžete na HOPSEJ, SHŠ Lepus, kapelu TĚLA či SLACK show.

» více

3.9.2022 Krajské Dožínky 2022

12.7.2022

Pozvánka na Krajské Dožínky 2022

» více

Sledujte TV APIC

TV APIC

Počasí

08.08.
Počasí na den 08.08.
13°C / 25°C

09.08.
Počasí na den 09.08.
12°C / 25°C

10.08.
Počasí na den 10.08.
12°C / 25°C

INTERREG

Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A