Biopalivo pro traktory

14.6.2006

Na výstavě Grassland UK přitahoval pozornost návštěvníků traktor New Holland řady TM s nápisem 100% biodiesel, který znamenal, že jeho motor spaluje 100% biopalivo. Společnost New Holland, aby zjistila, že biopalivo nepoškozuje motor a že motor pracuje na toto palivo spolehlivě, nechala traktor TM 190 s motorem o výkonu 143 kW pracovat 24 hodin denně po dobu 7 dní. V současné době tento traktor má za sebou již tři týdny non-stop práce s kypřičem a v dopravě na pěti farmách v oblasti Bordeaux ve Francii. Zkouška dosud běží, ale již nyní je jasné, že pokles výkonu v porovnání s klasickým palivem bude pravděpodobně pod 5 %, ale palivový filtr se bude muset měnit ne po 600 hodinách, ale v intervalu 300 hodin. Zatímco vznětové motory pracující s konvenčním palivem mohou pracovat s velkým podílem biopaliva, motory se vstřikováním common rail přijímají palivo jen s jeho omezeným podílem, typicky 20-30 %. Je to zejména proto, že jejich ultrarychlé a ultrapřesné solenoidem ovládané injekční systémy jsou nastaveny na minerální palivo. New Holland není jediný výrobce traktorů, který vidí význam bionaftou poháněných traktorů v budoucnu. Finský výrobce Valtra oznamuje, že 100% bionaftu lze používat na traktorech Valtra bez úprav, kromě motorů common rail. Avšak motorový olej a olejový filtr se musí měnit dvakrát častěji než u klasického paliva. Dále doporučuje zařadit mezi nádrž a motor vodní filtr nebo předčistič. Biopalivo může korodovat nátěry, povrchy z plastu a pryž a proto musí být řidič velice opatrný při plnění nádrže. Valtra podotýká, že výkon motoru je o 3 % nižší v porovnání s motorem spalujícím standardní naftu. Emise kouře, pevných částic a oxidu uhelnatého jsou poloviční, ale oxidy dusíku jsou o 3 až 10 % vyšší. Skladovatelnost biopaliva není tak dobrá jako nafty a proto jej lze skladovat pouze do jednoho roku. Bod mrazu je -13 °C, tzn., že musí být mícháno se standardní naftou. Podobně jako New Holland také Valtra nepřetržitě zkouší používat biopalivo v motorech se vstřikováním systémem common rail. Tyto motory mohou biopalivo používat jen v 5% poměru. Obě společnosti zdůrazňují, že jakékoliv použité biopalivo musí vyhovovat normám EN14214 a že řepkový olej vylisovaný za studena, který nebyl esterifikován, není vhodný pro vznětové motory.
Zdroj: uzpi
Autor: redakce APIC

Tento projekt je podporován

Ministerstvo Zemědělství

Liberecký kraj

Sledujte TV APIC

TV APIC

Počasí

03.05.
Počasí na den 03.05.
13°C / 20°C

04.05.
Počasí na den 04.05.
10°C / 20°C

05.05.
Počasí na den 05.05.
10°C / 21°C

INTERREG

Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A