Když sklízecí mlátička řídí a myslí

5.10.2005

Jeho koncentrace v dlouhých dnech sklizně polevuje. Důsledky: promarňuje výkon, neudržuje žací mlátičku v rozsahu vytížení a při jízdě nepřesně navazuje na předcházející jízdy. Regulátory průchodnosti a automatické systémy řízení mají řidiči ulehčit. Regulují rychlost jízdy v závislosti na vytížení sklízecí mlátičky a vedou stroj pomocí laserového paprsku nebo GPS přesně podél hrany porostu. Myšlenka řídicích automatů není nová. Při sklizni kukuřice podle řádků sklízecí řezačkou nebo sklízecí mlátičkou existuje již dlouho. Oblouky u žacího ústrojí nebo u sběrače nahmatávají řádky a řídí stroj přesněji než řidič. Při sklizni obilí žacím ústrojím není hmatání funkční. Zde jsou potřeba řídicí systémy, které pracují bezdotykově. V současné době se prodávají dva systémy:
• Senzory podporované řídicí automaty,
• GPS podporované řídicí automaty.

Senzory firmy Claas (Laser Pilot) snímají hranu porostu pomocí laserového skeneru. Od porostu se paprsky odrážejí rychleji než od kratších zbytků stébel po posečení. Elektrohydraulické řízení reguluje tehdy, když hrana porostu již není ve středu skenovaného pásma. Systém rozeznává hrany porostu a částečně také barevné rozdíly. Proto funguje také při polehlém obilí, jakož i v prachu a ve tmě. Teprve když zmizí kontrast mezi zbytky stébel po posečení a porostem (například zavátou řezanou slámou), je sklízecí mlátička řízena nesprávným směrem. Při správném základním nastavení lze záběr využívat až na méně než 10 cm zbytkového záběru. Senzor se nastavuje tak, aby jeho paprsky zasahovaly půdu asi 16 m před žacím ústrojím. Tím se při každém přejezdu vyrovnávají zatáčky. Při náklonu lze vyrovnávat vybočení sklízecí mlátičky směrem dolů. Řidič musí pouze otočit přepínač do příslušného směru. Od poslední sezony nabízí firma Claas senzory také pro obě strany žacího ústrojí. Systém tak lze využívat pro jízdu vpřed a vzad. Pro obsekávání honů může laserový pilot snímat podél jízdních pásů. Přesné vedení zajišťuje rovnoměrné vytížení stroje. Mapování výnosů poskytuje přesnější výsledky. Usnadňuje se práce řidiči. Ten se soustřeďuje výhradně na obsluhu multifunkční ovládací páky. Protože má zcela volnou levou ruku, může případně vynechávat přestávky a sníst svoji svačinu při sečení. Firma Claas nabízí laserového pilota od roku 1999 pro žací ústrojí od záběru 6 m. U velkých záběrů se systém mimořádně osvědčil. Zde řidič tendenčně "odevzdává" více pracovního záběru. Kromě toho se u velkých sklízecích mlátiček investice rychleji amortizuje. V jednoduchém provedení stojí laser pilot téměř 5500 EUR. Se senzory na obou stranách je ceníková cena přibližně 7500 EUR. V sezoně 2005 představila laserový systém řízení také firma New Holland. Senzory jsou u zařízení SmartSteer namontovány u střechy kabiny. Systém stojí tak jako u firmy Claas kolem 7500 EUR. Řídicí automaty pracující s ultrazvukem se u sklízecích mlátiček nepoužívají. Řídicí automaty podporované GPS využívají satelitní navigaci. Sklízecí mlátička je navigována s maximální přesností +/- 2 až 3 cm a je vedena podél předem stanovené obrysové čáry. Nejznámějším systémem je v současné době systém AutoTrac od firmy John Deere. Ale pomocí GPS podporované systémy nabízejí také jiní výrobci jako Claas-Agrocom (GPS-Pilot, systém Outback) nebo Case New Holland (Autopilot, systém Trimble). Firma Agco využívá Beeline Autoguide. Varianty pro dodatečnou montáž nabízejí americká firma Autofarm a německý podnik Reichhardt.

Řízení pomocí satelitu
Na příkladu John Deere Autotrac si vysvětlíme funkci: Jakmile se na displeji informačního systému zobrazí poloha stroje, může se zřídit referenční stopa. Řidič má tři možnosti: U první varianty uloží do paměti počáteční polohu stopy. Potom co ujel nejméně 3 m (lépe 30 až 50 m) ve směru druhé souvratě, ukáže se na displeji rovná linie. Ta se uloží do paměti jako referenční stopa. Jako alternativu může řidič polohu s

Zdroj: AgroNavigator
Autor: redakce APIC

Tento projekt je podporován

Ministerstvo Zemědělství

Liberecký kraj

Sledujte TV APIC

TV APIC

Počasí

28.04.
Počasí na den 28.04.
10°C / 22°C

29.04.
Počasí na den 29.04.
12°C / 23°C

30.04.
Počasí na den 30.04.
12°C / 25°C

INTERREG

Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A