I menší lesní majetky dosáhnou na finanční podporu z krajů

5.10.2005

. Krajské úřady jako orgány zajišťující výkon přenesené působnosti na úseku státní správy lesů mohou k prosazování realizace jednotlivých priorit a opatření u vlastníků lesů využít pouze osvětu, neboť při výkonu státní správy lesů jsou vůči vlastníkům lesů vázány lesním zákonem.

 

Jak hodnotíte dosavadní praxi poskytování státních dotací pro obnovu, výchovu a ochranu lesů prostřednictvím krajů?

 

Dovolím si vás poněkud opravit: Od letošního roku totiž už nelze mluvit o "státních" dotacích na hospodaření v lesích, ale jde výhradně o podpory vyplácené z rozpočtů jednotlivých krajů, případně o podpory spolufinancované Evropskou unií. A protože se tato nová praxe uplatňuje teprve několik měsíců, nelze ji zatím ani nějak objektivně zhodnotit. Kraje dostaly velmi málo času a prostoru, aby se na vzniklou situaci mohly zodpovědně připravit. Vždyť ještě letos v květnu nebyl zcela zřejmý ani postup Ministerstva zemědělství ve věci poskytování podpor na hospodaření v lesích. Vzniklou situaci navíc komplikovala oznamovací povinnost všech nových veřejných podpor Evropské komisi včetně schvalovací procedury. Nicméně troufám si říci, že kraje na vzniklou situaci zareagovaly poměrně pružně a postupně všechny (až na výjimky) přijaly pravidla poskytování dotací do lesa, byť každý kraj poněkud odlišná. Daná pravidla jsou nediskriminační vůči malým žadatelům, a tedy i vůči obcím vlastnícím menší výměry lesa. Vždy však především záleží na konkrétním mechanismu administrace a schvalování v jednotlivých krajích.

 

Jaká by tedy měla být role krajů při péči o lesy na svém území? Dává jim k tomu současná legislativa dostatečné možnosti?

 

Již 13. 1. 2003 bylo usnesením vlády ČR o Národním lesnickém programu doporučeno hejtmanům zohlednit tento program při realizaci střednědobých politik krajů. Jednotlivé kraje následně zpracovaly vlastní regionální programy rozvoje lesního hospodářství, které navazují hlavně na předchozí krajské koncepční materiály, zejména na programy rozvoje krajů. Základním principem, z něhož jednotlivé regionální programy většinou vycházejí, je obhospodařování lesů trvale udržitelným způsobem, při omezování administrativních zásahů na nevyhnutelné minimum, při motivačním působení lesnické politiky na podporu veřejných zájmů a při zvyšování odpovědnosti vlastníků lesů za svůj majetek. Je však nutno předeslat, že krajské úřady jako orgány zajišťující výkon přenesené působnosti na úseku státní správy lesů mohou k prosazování realizace jednotlivých priorit a opatření u vlastníků lesů využít pouze osvětu, neboť při výkonu státní správy lesů jsou vůči vlastníkům lesů vázány lesním zákonem.

 

Česká komora odborných lesních hospodářů chystá žalobu na stát, neboť její členové prý od letošního ledna nedostali zaplaceno za svoji práci, a to ani za práci pro obecní lesy. Komor

Tento projekt je podporován

Ministerstvo Zemědělství

Liberecký kraj

Novinky

Webinář "ROSTLINOLÉKAŘSKÝ PORTÁL a jeho možnosti využití v praxi"

14.6.2021

ROSTLINOLÉKAŘSKÝ PORTÁL a jeho možnosti využití v praxi

» více

Webinář - Podpory lesního hospodářství z národních zdrojů, programů a podpora lesního hospodářství z Programu rozvoje venkova

10.6.2021

Cílem webináře je seznámit účastníky s podporami do lesního hospodářství poskytovanými z národních zdrojů, příspěvků a programů a také Programu rozvoje venkova.

» více

Sledujte TV APIC

TV APIC

Počasí

27.07.
Počasí na den 27.07.
15°C / 26°C

28.07.
Počasí na den 28.07.
14°C / 24°C

29.07.
Počasí na den 29.07.
15°C / 26°C

INTERREG

Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií v rámci Iniciativy Spolecenství INTERREG III A